Fot. Karpati&Zarewicz (2023)
Życiorys dr. Stanisława Trzcińskiego
Wydawnictwo Naukowe PWN > Link
Wszystkie linki > https://linktr.ee/trzcinski
• kulturoznawca, ekonomista i publicysta, doktor nauk o kulturze i religii, kreator i menedżer kultury, promotor i producent koncertów, twórca oraz organizator wielu wydarzeń artystycznych, wydawca płytowy, dziennikarz, autor książki "Zarażeni dźwiękiem. Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji", doradca i konsultant muzyczny, ekspert i specjalista w dziedzinach music branding, sound design, audio logo oraz marketingu muzycznego, autor wystąpień i mówca motywacyjny (power speech); ponadto wykładowca akademicki, gospodarz paneli dyskusyjnych, autor audycji radiowych i telewizyjnych; współtworzy rynek muzyczny i branżę eventową w nowej Polsce od 1992 roku
• największą popularność wśród słuchaczy muzyki przyniosły mu serie płytowe, w tym Pozytywne Wibracje, a także cotygodniowa audycja autorska i kompilacje Pinacolada w Radiu PiN (od 2020 roku w RadioSpacja.pl) - w ten sposób, jako jeden z pierwszych, od 1997 roku popularyzował w Polsce takie gatunki muzyczne, jak funk, soul, acid-jazz, R'n'B, chill-out, muzykę elektroniczną, klubową czy world music
• założyciel, właściciel i prezes zarządu agencji STX Music:Solutions™ - od marca 2004 roku do lipca 2017 roku funkcjonującej jako wytwórnia fonograficzna STX Records; od 1998 roku właściciel impresariatu artystycznego BA Booking Agency; założyciel i współwłaściciel agencji eventowej STX Jamboree od 2005 roku
• członek zespołu Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną oraz współpracownik dydaktyczny Uniwersytetu SWPS w Warszawie (katedra: Kultura i Media)
• autor wydanej nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN monografii „Zarażeni dźwiękiem. Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji” (2023), będącej pierwszym w Europie Centralnej podręcznikiem akademickim o rynku muzycznym; publikacja została uznana przez wydawnictwo PWN za najlepiej sprzedającą się książkę września „Bestseller Top 1” oraz za "książkę października", zaś Stanisław Trzciński został wybrany w księgarniach PWN "autorem tygodnia" od 11 do 17 grudnia 2023 roku
• wspiera pro publico bono twórców i artystów - aktywnie lobbuje i publicznie promuje zmiany w prawodawstwie, mające polepszyć warunki ich pracy; w swoich publikacjach opisuje sytuację prawną oraz materialną twórców w dobie rewolucji technologicznej w świecie cyfrowym, a także rozmaite aspekty dotyczące funkcjonowania kultury, szczególnie rynku muzycznego
• laureat Nagrody Specjalnej ZAiKS-u w 2022 roku za "wieloletni wkład w rozwój polskiej kultury"
• wieloletni dyrektor artystyczny i repertuarowy Universal Music Polska (1995-2000), zarządzał także wydawnictwem Mercury Polska w okresie PolyGram Polska
• opiekun A&R m.in. takich artystów jak: Edyta Bartosiewicz, Anna Maria Jopek, Kasia Nosowska, Hey, Tadeusz Nalepa, Maryla Rodowicz, Perfect, Ich Troje, Edyta Geppert, Aya RL, Wojtek Pilichowski, Elektryczne Gitary czy Kasia Kowalska
• organizator imprez masowych i festiwali muzycznych, m.in. Pozytywne Wibracje Festival 2010-2012 (najważniejszej międzynarodowej imprezy z muzyką soul, funk, oraz R’n’B w Polsce), koncertu w ramach obchodów 20. rocznicy odzyskania wolności w 1989 roku - Zaczęło Się w Polsce - w Stoczni Gdańskiej dla 100 000 ludzi (2009), festiwalu PKO BP London Live w Wembley Arena (2008); współpromotor dwóch edycji międzynarodowego Jazz Jamboree Festival, jednego z najstarszych festiwali jazzowych w Europie (2006-2007); był także producentem wykonawczym i współscenarzystą spektaklu - oratorium Kolęda-Nocka 30 lat później (2011)
• od 1997 roku autor 35 wielopłytowych, popularnych serii kompilacji muzycznych m.in. Pozytywne Wibracje (Złota Płyta), Pinacolada, Pieprz i Wanilia (dwie Złote Płyty), Sygnowano Fabryka Trzciny, After Hours, Global Chillout, a także współwydawca albumu CD+DVD Night In Calisia Live – Włodek Pawlik Trio, Randy Brecker & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej (2015-Platynowa Płyta DVD / STX Jamboree / TVP SA)
• ekspert Akademii Kreatywności See&Say stworzonej przez Klub Twórców Reklam przy Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR (od 2018 roku)
• menadżer Anny Marii Jopek (1997-1999), Natalii Lesz (2004) i Renaty Gabryjelskiej (1999-2002)
• dziennikarz muzyczny oraz radiowy – od kwietnia 2020 roku prowadzi autorską audycję Pinacolada 2.0 w internetowej rozgłośni RadioSpacja.pl; przez blisko 10 lat prowadził cotygodniową dwugodzinną autorską audycję Pinacolada w ogólnopolskim Radiu PiN (w latach 2003-2012); współtwórca, a także dyrektor programowy i muzyczny katowickiego Radia NRJ FM - Nowego Radia Jazz (2004-2008); pomysłodawca i wydawca audycji Aperitif w warszawskim Radiu Solidarność (1990-91); szef działu kultury i felietonista tygodnika Gala (2008); stały współpracownik miesięcznika Playboy Polska (1993-1995) i tygodnika Przekrój (autor rubryki Kroniki Popkultury w 2011 roku); felietonista i autor blogu w portalu NaTemat.pl (od 2012 roku); publikuje artykuły także w Magazynie TVN24 i w portalu OKO.press
• juror konkursu debiutów telewizyjnego festiwalu Top Trendy w Sopocie i telewizji Polsat (2009 - 2013)
• dyrektor muzyczny pierwszej edycji festiwalu filmowego Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym (2007)
• społecznik i lokalny aktywista na warszawskim Żoliborzu, redaktor portalu Żoliborz Oficerski, a także współtwórca Społecznego Komitetu Protestu i wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego
• dyrektor artystyczny wystawy Muzyczny Pałac (2003) na XXX-piętrze PKiN (ponad 250 000 zwiedzających w ciągu pół roku) w ramach której zostało zgromadzonych około 1000 eksponatów należących do najlepszych polskich artystów oraz twórców muzyki jazzowej, poważnej i rozrywkowej ostatniego 60-lecia (a także dziennikarzy i fotografów)
• współtwórca, współwłaściciel i promotor legendarnego warszawskiego klubu Filtry (1992-1994)
Fot. Karpati&Zarewicz (2023)
Fot. AKPA (2013)
• uczestnik, wykładowca, mówca motywacyjny (power speech), key speaker lub gospodarz paneli dyskusyjnych, konferencji, seminariów i sympozjów naukowych, warsztatów i targów dotyczących kultury, muzyki, zarządzania i marketingu, między innymi podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (2024), Konferencji Scena Jutra (2023-2024), Forum Kreatywności Stowarzyszenia Kreatywna Polska (2022-2024), cotygodniowego spotkania Thursday Gathering organizowanego przez Venture Cafe Warsaw Foundation (2024), Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie (2023), Open Eyes Economy Summit (2021 i 2023), Great September Showcase Festival & Conference (2023), Soundedit Festival (2015 i 2023), MP Impact (2023), Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie (2023), Noc Księgarń (2023), Forum Ekonomicznego w Krynicy (2018 i 2019), Sesji Parlamentu Europejskiego w Strasburgu (wrzesień 2018 i marzec 2019), Polskiej Konferencji Ekonomii Kultury organizowanej przez Uniwersytet Warszawski (2022), konferencji Spotify Your Brand. All Ears On You organizowanej przez Httpool Polska (2022), III Kopernikańskiego Sympozjum Młodych Naukowców Współczesne zarządzanie - wyzwania i zagrożenia XXI wieku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (2017), seminarium Gospodarka kreatywna w Polsce. Fakty i Mity na Uniwersytecie SWPS w Warszawie (2017), konferencji Sound of Inspiration (z wystąpieniem Muzyka Mózgu) podczas TEDx Łazarski University na Uczelni Łazarskiego (2017), Europejskich Targów Muzycznych Co Jest Grane w Warszawie (2011-2017), III i I Konwencji Muzyki Polskiej w Warszawie (2015, 2017), Mediarun Festival - Kongresie Dyrektorów Marketingu - Marketing Summit (2014), konferencji Muzyka a Biznes (2009, 2001, 2013-2014), konferencji My Enterprise The Band na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (2011), konferencji ILMC - International Live Music Conference w Londynie (2007-2010), warsztatów MediaRun Academy w Warszawie (2008), Międzynarodowych Targów Muzycznych MIDEM w Cannes (1999, 2000, 2005-2008), Międzynarodowych Targów Muzycznych POPKOMM w Berlinie (2005) czy warsztatów zarządzania w marketingu muzycznym PolyGram International Training Center w Londynie (1998)
• autor pracy naukowej Marketing muzyczny na przykładzie sojuszu marek, opublikowanej w roczniku AUNC Zarządzanie - ACTA Universitatis Nicolai Copernici – Zarządzanie, wydawanym przez Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Vol 44, No 2 (2017)
• członek Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, Klubu Agencji Eventowych, Związku Producentów Audio - Video (ZPAV), Akademii Fonograficznej (Nagroda Fryderyk) oraz Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (SDP), współpracownik Forum Dialogu (Friends of the Forum)
• członek prezydium Międzyszkolnego Komitetu Solidarności oraz redaktor podziemnego czasopisma „Wydarzenia” (1988-1990), współpracownik Jacka Kuronia i Warszawskiego Komitetu Obywatelskiego Solidarność podczas wyborów w 1989 roku
• magister Wydziału Ekonomii i absolwent Prywatnej Wyższej Szkoły Businessu i Administracji w Warszawie (katedra Marketing i Zarządzanie 1991/95), student socjologii na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego 1991/92; absolwent LX Liceum Ogólnokształcącego im. Wojciecha Górskiego w Warszawie (1991)
• urodzony 27 grudnia 1972 roku w Warszawie
Profil na platformie Linkedln > www.linkedin.com/in/stanislaw-trzcinski
Fot. Daniel Zarewicz/Karpati&Zarewicz (2019)