Trackvertising jest jednym z istotnych narzędzi muzycznego content marketingu. Oznacza współpracę między artystami i markami, w szczególności umieszczanie w tekstach utworów i teledyskach produktów, nazw i logotypów produktów, usług lub marek. Zdarza się, że nazwa produktu staje się motywem przewodnim utworu lub teledysku. Tak właśnie reklamują się dzisiaj duże marki w dzisiejszym świecie marketingu. Marki towarzyszące artyście w teledysku stały się powszechnie akceptowalne na poziomie identyfikacji gwiazdy z produktem.
Jest to reklama natywna, dopasowana do content’u. Dobierając danych artystów do swoich potrzeb, marka może dopasować swoje marki lub produkty do konkretnej publiczności artysty, licząc na przychylność jego fanów.
W przypadku product placement, produkt lub marka pojawia się zazwyczaj przypadkiem. Jednak takie klasyczne lokowanie produktu jest odbierane przez odbiorców jako nieetyczne.
W przypadku trackvertisingu, jako klasycznego narzędzia content marketingu, informacja o współpracy jest komunikowana oficjalnie – najczęściej w opisie, w tytule lub w samym video. Ukazuje to markę w pozycji mecenasa artystycznego i partnera, co ma wpłynąć na pozytywny odbiór wizerunku marki.
Jest to próba pozyskania przychylności i sympatii konsumentów, którzy mają dość klasycznych reklam i promocji. Chcą zobaczyć, że ich marki wspierają projekty artystyczne i ich ulubione gwiazdy na zasadzie partnerstw właśnie.
Znane przykłady trackvitisingu w Polsce i na świecie: