Co to jest audiomarketing, zwany także muzycznym brandingiem? Jak tworzy się profesjonalną muzykę w tle? Jak powstaje skuteczna oprawa muzyczna w przestrzeni publicznej i w obiektach komercyjnych?
Jest wiele miejsc, w których muzyka odgrywa lub powinna odgrywać istotną rolę. Po częstokroć istotniejszą niż sądzą osoby zarządzające tymi obiektami. Mamy tu na myśli wszelkiego rodzaju sklepy, centra handlowe, restauracje, hotele, biurowce, apartamenty, ale także duże i małe punkty usługowe (salony kosmetyczne, hotele, zakłady rzemieślnicze itp.).
Publiczne odtwarzanie muzyki wiąże się z koniecznością uiszczania opłat za odtwarzanie muzyki na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania. Dla większości przedsiębiorców w Polsce owa konieczna, chociaż bardzo niewielka, opłata to smutny obowiązek. Tymczasem przymus takiej opłaty otwiera możliwość znakomitego wykorzystania muzyki jako narzędzia marketingowego, które może przynieść wymierne korzyści finansowe.
Optymalizacja tych, stosunkowo niewielkich, miesięcznych wydatków winna polegać na świadomym i maksymalnie efektywnym wybraniu jaką muzykę grać oraz z czego ją grać, a także jak ją odnaleźć. Tak, aby pomogła osiągnąć sukces komercyjny. W świecie anglosaskim istnieje cała gałąź naukowa zajmująca się badaniem i klasyfikowaniem wpływu odpowiednio serwowanej muzyki na decyzje konsumenckie klientów w różnego typu obiektach. A także w sieci online.
Zaprezentujemy kilka wyjściowych zasad i wskazówek dotyczących kompilowania muzyki na potrzeby obiektów użyteczności publicznej. Chcemy tym samym zachęcić do kontaktu z nami. Uzasadnimy tym samym wyższość tworzenia indywidualnych playlist pod kątem konkretnych miejsc z konkretnych branż nad odtwarzaniem muzyki, np. z ulubionej stacji radiowej szefa. Mamy nadzieję, że wykorzystacie Państwo te informacje w celu podniesienia swoich wyników sprzedaży.
Od 2004 roku STX Music:Solutions™ funkcjonuje w Polsce na dwóch przenikających się rynkach: muzycznym oraz marketingowym.
Pierwszy to wytwórnie fonograficzne, publishingi, managamenty, agencje bookingowe, organizacje zbiorowego zarządzania, sieci sprzedaży detalicznej oraz on-line płyt CD i DVD oraz mp3, sieci sprzedaży biletów na koncerty, widowiska muzyczne i festiwale, promotorzy koncertowi. A także sami autorzy i artyści wykonawcy. Ten drugi to głównie nasi klienci – przedsiębiorstwa oraz rozmaite agencje reklamowe, PR, mediowe, produkcyjne, eventowe czy digital. Przy tej okazji mam także kontakt z mediami oraz z instytucjami państwowymi, samorządowymi i z trzecim sektorem.
Od 2016 roku Stanisław Trzciński, twórca agencji STX Music:Solutions™ i uznany ekspert na rynku muzycznym i reklamowym, dziennikarz muzyczny, autor 35 kompilacji muzycznych, przygotowuje rozprawę doktorską traktującą o odbiorcach muzyki we współczesnym świecie, w szczególności bada polskich odbiorców muzyki dzisiaj (jako doktorant Uniwersytetu SWPS w Warszawie na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych).
Dlatego prosimy o zaufanie. W tak krótkiej formie – nie ma miejsca na dokładne podawanie źródeł w formie przypisów i listy z literaturą. Wszystko, co Państwo czytacie tutaj, oparte jest nie tylko na naszych własnych doświadczeniach zawodowych, ale przede wszystkim na badaniach prowadzonych od wielu lat na całym świecie, a także w Polsce. Pisząc na przykład: jak pokazują liczne badania, mamy na myśli bardzo konkretne źródła naukowe. Dowodzą one, jak wiele mogą Państwo zyskać, korzystając w umiejętny sposób z oryginalnej muzyki dedykowanej Państwa konsumentom. Badanie te są w większości brytyjskie i amerykańskie. Jeżeli zainteresuje Państwa zapoznanie się z wiedzą źródłową, prosimy o kontakt.
W przypadku agencji STX Music:Solutions™, otrzymujecie Państwo w komplecie osobiste zaangażowanie się w stworzenie playlist muzycznych przez Stanisława Trzcińskiego. Od 2016 roku realizujemy wieloletni, spektakularny i znany na rynku marketingowym, projekt oprawy muzycznej w warszawskiej Hali Koszyki sygnowanej przez Stanisława Trzcińskiego. W warszawskiej Hali Koszyki muzyka, którą promowaliśmy wcześniej i wydawaliśmy na płytach od 20 lat, zadziałała. Ale nie w każdym obiekcie sprawdzi się to samo. I to jest właśnie pierwsza wskazówka.
Dobór muzyki powinien bazować na konkretnych przesłankach. Dlatego na świecie ów mechanizm doboru i emisji muzyki w rozmaitych obiektach komercyjnych został skrupulatnie sprawdzony i przebadany.
Wiadomo, dlaczego klientowi coś nie gra, gdy nie słyszy muzyki, wiadomo także, jaka muzyka go drażni, a jaka pozostawia go obojętnym na decyzje zakupowe. Znane są też zasady, którymi należy kierować się dedykując muzykę miejscom – pod kątem branży, w jakiej działają. Wiemy wreszcie – z badań zachowań odbiorców muzyki (takie badania przeprowadzono także w Polsce) – które grupy docelowe reagują pozytywnie na dane gatunki muzyczne. Dlaczego nie mieliby Państwo spróbować zastosować tego w swoim biznesie?
Badania funkcjonowania mózgu człowieka ukazują mechanizm – jakże cenny dla rynku komercyjnego – przenoszenia emocji odbiorców muzyki na markę. Pokazują, że odpowiedni dobór muzyki w filmach reklamowych znacznie wpływa na ich efektywność. Można ją dobrać tak, by reklama bezpośrednio trafiała do pożądanej grupy docelowej. Muzyka, co potwierdzają liczne badania psychofizjologiczne, wydatnie wpływa na odbiór reklamy, wywołując oczekiwane i podświadome reakcje konsumenta. Co interesujące – bada się także ten sam mechanizm oddziaływania muzyką na klientów odwiedzających dane obiekty lub strony internetowe. Badania pokazują też, jak muzyka może stymulować do zakupów.
Będąc płatnikami znacznych kwot na rzecz autorów, wykonawców i producentów – za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania (takich jak ZPAV, ZAiKS czy STOART) – jako firma reklamowa i wydawnicza – za każdym razem uzyskiwaliśmy z tego tytułu wymierne korzyści. Skądinąd braliśmy także aktywny udział w akcjach mających na celu uświadamianie, zarówno odbiorców muzyki, jak i właściwe instytucje, o wielkiej wadze, wartości i sensowności wspierania sektorów kreatywnych, także w Polsce. Czyli o odprowadzaniu opłat i legalnym korzystaniu z kultury. Tak, aby twórcy się rozwijali, a nie obumierali. Jednocześnie doskonale rozumiemy i wspieramy myślenie kategorią rachunku ekonomicznego i zysków – kwestie priorytetowe dla przedsiębiorstw, menadżerów i właścicieli firm. Także i my jesteśmy jednym z nich. Nasi klienci, którzy są dla nas najważniejsi – mają te same cele co większość z Państwa.
Playlisty muzyczne układamy dla naszych klientów, precyzyjnie dostosowując je do poszczególnych rodzajów działalności.
Poniżej przedstawiamy jakie są grupy biznesów, które wymagają odmiennego podejścia do wyboru muzyki. Podział ten nie wyczerpuje wszystkich rodzajów działalności (to jedynie zarys), nie jest też oczywiście doskonały, ponieważ nawet w ramach jednej kategorii – np. restauracji – możemy mieć sprzeczne cele, które wymagają odmiennej dynamiki repertuarowej, a także odmiennego poziomu emisji muzyki (głośność / volume), tak by klient albo dłużej siedział przy stoliku i wolno konsumował (nie chcąc wyjść), albo przeciwnie – tak by konsumował szybciej i zwolnił stolik w przepełnionym lokalu podczas lunchów. Ale trzeba od czegoś zacząć.
Oto główny podział na kategorie biznesów, w których muzyka powinna być dobierana odmiennie, zgodnie z innymi założeniami:
-
restauracje, centra gastronomiczne, branża gastronomiczna i rozrywkowa;
-
sklepy spożywcze, sklepy odzieżowe, butiki, inne sklepy;
-
centra handlowe;
-
banki i inne instytucje finansowe, ubezpieczeniowe itp.;
-
hotele, spa, salony kosmetyczne, salony fryzjerskie, gabinety lekarskie;
-
biurowce, apartamentowce, lotniska, zakłady pracy;
-
placówki kulturalne (kina, muzea, galerie, domy kultury), oświatowe, edukacyjne, instytucje samorządowe, państwowe.
Radząc i dobierając muzykę dla naszych klientów rozróżniamy muzykę emitowaną wewnątrz obiektów, jak i poza nimi, na ulicy.
Każdemu klientowi doradzamy także, jakimi rodzajami sprzętu, software’u lub jakimi aplikacjami – można się przy tej okazji posługiwać. Jeśli zechcą nam Państwo zlecić zakup takiego sprzętu – mamy także rozeznanie i dobre relacje biznesowe w tym zakresie. Gwarantujemy najlepsze ceny.
Ale o jakiej muzyce mowa? – zapytacie Państwo. O odpowiednio dobranej i lubianej przez odbiorców. Umiejętnie zaserwowana muzyka musi być nieprzypadkowa, oryginalna i wysokiej jakości. Nie znajdą jej Państwo łatwo w radiu i nie znajdą jej Państwo w ogóle w katalogach free music.
Dlaczego warto zlecić nam przygotowywanie odpowiednio dobranych playlist muzycznych, zamiast odtwarzać np. przypadkową muzykę z radia? Emisja z radia ma jeden podstawowy mankament – liczne reklamy. Reklamy, które odwracają uwagę Państwa klientów od Państwa usług i produktów. Muzyka w radiu jest także w ostatnich latach specyficzna – to, co fajne w samochodzie albo nawet w biurze, rzadko sprawdza się w większości lokalów użytkowych. Nie wpływa dobrze na wizerunek.
A dlaczego nie skorzystać z tańszych katalogów, które nie wymagają opłacania tantiem? Zwracamy uwagę na przewagę i komercyjną skuteczność oryginalnej muzyki popularnej oraz niszowej nad tzw. katalogami free music czy royalities free. Brak stosunkowo niewielkich opłat za używanie tych darmowych katalogów nie jest żadną oszczędnością, ale fatalną decyzją biznesową. Odpowiednio przemyślana i odpowiednio emitowana muzyka może być skutecznym narzędziem marketingowym w pozyskaniu przychylności konsumentów Takim narzędziem można wpływać nie tylko na określony wizerunek miejsca, ale także na atrakcyjniejsze dla przedsiębiorcy decyzje zakupowe klientów. Muzyka z katalogów budgetowych (darmowych) nie budzi żadnych pozytywnych emocji, jest obojętna konsumentom.
Warto spotkać się z nami, by porozmawiać o Państwa potrzebach. Przygotujemy ofertę i będziecie Państwo mogli zdecydować się na współpracę z nami na wiele lat. Gwarantujemy, że warto. Nie może być tak, że to świat się myli. To raczej u nas w Polsce wielu idzie na skróty i traci na tym. Nie dostrzegając jak to się robi. Zachęcamy do kontaktu z STX Music Solutions. Doradzimy, pomożemy, zaprojektujemy dla Państwa indywidualną i autorską oprawę muzyczną dla Państwa obiektu.