Wrzesień 25, 2019
Muzyka elektroniczna pokonała disco-polo w Polsce! Analizujemy wyniki globalnego badania konsumentów muzyki IFPI 2019
Więcej Polaków lubi słuchać muzyki elektronicznej, tanecznej i house niż disco-polo! Po raz pierwszy od 11 lat, od kiedy poznaliśmy bliżej preferencje muzyczne Polaków, nastąpił taki przełom w wynikach badań. Pozostałe wnioski z najnowszego raportu IFPI są równie ciekawe.
Wczoraj, 24 września br. Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI), reprezentująca światowy przemysł muzyczny, opublikowała raport pt. Music Listening 2019, na podstawie globalnych badań, które zostały przeprowadzone na wiosnę tego roku.
Zawiera on analizę zachowań i preferencji konsumentów muzyki w wieku 16-64 lat na 21 najważniejszych rynkach muzycznych na świecie, w tym w Polsce.
Sami braliśmy udział w pierwszym, na tak dużą skalę, badaniu ilościowym preferencji muzycznych Polaków w 2007 i 2008 roku (STX / TNS) i widzimy nareszcie zmiany, które zachodzą także i na naszym rynku > link do starego badania: TUTAJ
Prezentację wyników badania zaczynamy od preferencji muzycznych słuchaczy, one zainteresują wszystkich:
● Ulubione gatunki muzyczne w Polsce:
#01 | Pop (66,3%)
#02 | Rock (59%)
#03 | Dance/Muzyka elektroniczna/House (36,6%)
#04 | Disco Polo (32,8%)
#05 | Muzyka filmowa (27,9%)
#06 | Hip-Hop / Rap /Trap (27,2%)
#07 | Muzyka poważna/ Operowa (24,4%)
#08 | Reggae (22,4%)
#09 | Soul/Blues (19,2%)
#10 | Metal (19%)
● Ulubione gatunki muzyczne na całym świecie:
#01 | Pop
#02 | Rock
#03 | Oldies
#04 | Hip-hop/Rap
#05 | Dance/Electronic
#06 | Indie/Alternative
#07 | K-Pop
#08 | Metal
#09 | R&B
#10 | Classical
Dodajmy, że pomimo przesunięcia się disco - polo na czwarte miejsce w Polsce, międzynarodowi badacze uwzględnili ten "nasz swoisty" wklad do muzyki światowej.
Wyeksponowali nasz wynalazek, wymieniając najmocniejsze lokalne gatunki w różnych częściach globu, takie jak latin pop, K-Pop, K-Trot, poezję śpiewaną czy piosenkę francuską.
Pop i rock nadal królują wszędzie, tak samo w naszym kraju, jak i globalnie.
Zwracamy także uwagę na muzykę poważną, cieszy się ona w tym badaniu wyjątkowo wysoką popularnością wśród Polaków (24,4%). Dotychczas oscylowały zwykle wokół 10%.
Osoby w wieku 16–24 lat częściej niż czterokrotnie wybierają hip-hop lub rap jako ulubiony gatunek. W Afryce Południowej (27%), Rosji (23%), Polsce (24%) i Niemczech (21%) twierdzi, że hip-hop / rap to ich ulubiony gatunek.
Nie odważylibyśmy się wyciągnąć na podstawie tego (w dodatku jednego) badania wniosku, że ubywa fanów disco - polo. Ale ewidentnie - a to potwierdza także wiele innych badań - inne gatunki mają się u nas w dobie cyfrowej coraz lepiej. Dobre i to.
Jeżeli mielibyśmy mieć swoje uwagi do tej części badania (preferencji muzycznych odbiorców), to nie możemy nie zauważyć braku jazzu w pierwszej dziesiątce w Polsce.
Faktem jest, że jazz, smooth jazz i chill-out (liczone razem) wg naszych badań przed 11 lat (STX + TNS) miały wspólnie 10 procent słuchaczy (co i tak świetnie - 2,2 mln osób). Tymczasem nr 10 na liście wg badania IFPI, czyli metal - ma aż 19 procent. Zatem jest to możliwe. O metodologii badania piszemy poniżej, jest ona solidna, jednak postaramy się wkrótce dowiedzieć w jaki sposób jazz był uwzględniony w badaniu na terenie Polski.
Ważne! Co jeszcze warto wiedzieć o tej części badania? Jak je odczytywać, co nam wydaje się oczywiste, ale dla wielu nie jest.
Uczestnicy badania mogli wybrać wiele gatunków, które lubią, których są odbiorcami. To się nie sumuje do 100%. To nie są sondaże przedwyborcze. Na przykład hip-hop (niby dopiero nr 6 w Polsce) to aż blisko 30% populacji! Przypominamy, że 11 lat temu tej muzyki słuchało 13% Polaków, wzrost jest ponad dwukrotny.
Z punktu widzenia zrozumienia odbiorcy muzyki w dobie cyfrowej, a także w kontekście znajomości współczesnego konsumenta muzyki w ogóle, najważniejsza część badania dotyczyła innych zagadnień.
Dla nas jest to na pewno najcenniejsza część raportu z badania.
Według globalnego badania konsumentów muzyki IFPI 2019 (podajemy dane ze świata i obok - polskie):
● Coraz więcej czasu spędzamy na słuchaniu muzyki.
Respondenci słuchają muzyki średnio 18 godzin tygodniowo. To więcej niż w roku ubiegłym. Odpowiada to 2,6 godziny słuchania muzyki dziennie lub wysłuchaniu 52 trzyminutowych utworów w ciągu dnia.
W Polsce słuchamy muzyki średnio 21,8 godziny tygodniowo (to jest prawie 4 godziny dłużej niż średnia światowa!).
● Większość badanych (54%) uznaje się za „osoby kochające muzykę” lub osoby będące „fanatykami muzyki”.
Wśród 16-24-latków odsetek ten rośnie do 63%.
W Polsce jest to odpowiednio 53 % i 61%.
● Starsze grupy wiekowe coraz częściej korzystają z serwisów streamingowych audio.
Serwisy te cieszą się popularnością na całym świecie, a w ostatnim miesiącu korzystało z nich 64% wszystkich respondentów – jest to wzrost o około 7% w stosunku do roku 2018.
Najwyższy wskaźnik wzrostu zaangażowania dotyczy osób w wieku 35-64 lat: 54% tej grupy korzystało z serwisu streamingowego audio w ostatnim miesiącu (wzrost o 8% w stosunku do 2018 r.).
W Polsce z serwisów streamingowych audio w ostatnim miesiącu skorzystało 52 % badanych, a w grupie wiekowej 35-64 – 42 %.
● Radio generalnie odchodzi do historii.
Z kilkoma wyjątkami. Ma się ono nadal nadzwyczaj dobrze między innymi w Polsce. Zobaczymy na jak długo, najmłodsi od radia odchodzą także w naszym kraju.
● Korzystanie z muzyki z naruszeniem prawa pozostaje wyzwaniem dla muzycznego ekosystemu.
27% badanych korzystało z nielegalnych sposobów słuchania lub pozyskiwania muzyki w minionym miesiącu, a 23% korzystało z nielegalnych usług zgrywania strumieni – wiodącej formy muzycznego piractwa.
Wśród respondentów z Polski te wyniki wynoszą odpowiednio 36 % i 29%.
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami badania IFPI na slajdach, które załączamy poniżej - w galerii zdjęć pod artykułem.
Metodologia badania:
To globalne badanie zostało zrealizowane przez IFPI i pracownię AudienceNet w kwietniu i maju 2019 r. na demograficznie reprezentatywnej próbie użytkowników Internetu w grupie wiekowej 16-64 lat w następujących krajach:
Argentyna, Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Włochy, Japonia, Meksyk, Holandia, Nowa Zelandia, Polska, Rosja, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone.
Polskie wyniki prezentujemy na pierwszej infografice oddzielnie.
Badaniem zostały objęte również rynki w Chinach i Indiach, ale wyniki badania w tych dwóch krajach nie zostały uwzględnione w danych „globalnych” raportu.
Jednak wyniki z tych dwóch wielkich rynków także prezentujemy - na dwóch ostatnich infografikach.
Badane terytoria stanowiły 92,6% przychodów światowego rynku nagrań muzycznych w 2018 r.
W sumie w badaniu uczestniczyło 34 tys. użytkowników Internetu, przy uwzględnieniu większej liczby użytkowników na większych rynkach.
Ogólnokrajowe reprezentatywne próby kwotowe pomiędzy 1 tys. a 3 tys. respondentów zostały ustalone zgodnie z wielkością populacji internetowej i strukturą demograficzną, według najnowszych danych ze spisu ludności na każdym terytorium. Dzięki temu w danych uzyskano standardowy poziom błędu +/- 3%, przy poziomie zaufania sięgającym 95%.
_______________________
Źródła:
_______________________
Autor opracowania: Stanisław Trzciński (STX Music Solutions)
Udostępnij: