Kwiecień 03, 2025
Wyjaśnienie ws. publikacji w WP.PL
W dniu 28 marca 2025 roku otrzymaliśmy mailowo pytania od Pana Michała Janczury (WP.PL) dotyczące tegorocznych dotacji w Programie MUZYKA 2025. Poniżej publikujemy pełną treść naszej odpowiedzi z dnia 31 marca br.
Data: poniedziałek, 31 marca 2025 o 10:43
Do: Janczura Michał
Temat: Odp: MUZYKA 2025
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na Pańskiego maila z piątku 28 marca br., poniżej przesyłamy odpowiedzi na Pańskie pytania.
Szanowni Państwo,
W związku z konkursem MUZYKA 2025 realizowanym ze środków Ministra Kultury zwracam się do Państwa z prośbą o udzielenie następujących informacji:
- Jakie doświadczenie w tworzeniu podcastów ma Państwa firma?
Firma STX Music Solutions współpracuje ze sprawdzonymi i renomowanymi podwykonawcami. Tak już działamy ponad 20 lat na polskim rynku muzycznym.
W działalności wydawniczej – przez tłoczenie i dystrybucję płyt, tworzenie projektów graficznych, realizację masteringu nagrań muzycznych. Przy organizacji koncertów – m. in. realizację nagłośnienia, oświetlenia i multimediów włącznie z obsługą techniczną, opieką merytoryczną jak i w działaniach marketingowo-promocyjnych.
W przypadku specjalistycznych usług realizacji komunikacji poprzez produkcję, transmisję i retransmisję podcastów, będziemy współpracowali z doświadczonymi partnerami.
-
Jakie zasięgi osiągały Państwa poprzednie produkcje? Jakie jest założenie przy realizacji podcastów realizowanych w związku z programem MUZYKA 2025?
Spółka STX Music Solutions nie realizowała dotąd podcastów, zatem nie istnieją nasze poprzednie produkcje i ich zasięgi.
Natomiast w przypadku realizacji - opisanej przez Pana na portalu X - serii paneli dyskusyjnych, które zorganizowaliśmy i promowaliśmy w ramach zadania „Cykl międzypokoleniowych rozmów prowadzonych przez dr Stanisława Trzcińskiego "Jakimi jesteśmy słuchaczami muzyki w XXI wieku?" Rozmowy z reprezentantami pokolenia Z, studentów, średniego pokolenia 30-50 latków i z najstarszymi fanami muzyki.”,cztery filmy rejestrujące panele dyskusyjne (nie są to podcasty), które ukazały się zarówno na Facebooku, jak i na YouTube, osiągnęły następujące zasięgi:
– na dzień 28 marca 2025 było w sumie 30855 widzów/odtworzeń 4 filmów, w tym: 18983 na YouTube (2885 + 2038 + 1687 + 12373) oraz 11872 na Facebooku (4136 + 2975 + 2581 + 2180)
– te same 4 filmy w pierwszej połowie marca uzyskały 21979 odtworzeń (8000 mniej niż dzisiaj), w tym na Facebooku 11228 (2075 + 2386 + 2837 + 3930), a na YouTube 10751 (8200 + 636 + 715 + 1200)
– w pierwszych tygodniach po opublikowaniu filmów - do 31 grudnia 2024 roku - było to 2229 widzów/odtworzeń, w tym 750 na YouTube oraz 1479 na Facebooku i liczby te przyrastały każdego tygodnia stycznia i lutego br.
Te nagrania były przeznaczone dla określonych odbiorców zainteresowanych tematem. Nie ścigały się na kliknięcia, ale służą osobom zawodowo i profesjonalnie związanym z rynkiem muzycznym oraz studentom, naukowcom i pasjonatom muzyki. W żadnym wypadku nie były to granty przeznaczone dla podcasterów i żadnym ze wskaźników wykonania zadanie nie była liczba odtworzeń czy też kliknięć.
- Jakimi dokonaniami związanymi z prezentacją i popularyzacja wiedzy o współczesnej muzyce możecie się Państwo pochwalić?
Firma STX Music Solutions funkcjonuje na polskim rynku ponad 20 lat. Do roku 2017 nazywała się STX Records.
Nasza działalność wydawnicza, jak i koncertowa bez wątpienia prezentowała i popularyzowała współczesną muzykę, a zatem wzmacniała wiedzę o niej wśród odbiorców naszych projektów. Każdy z nich był wspierany profesjonalną kampanią marketingową, promocyjną jak i działaniami PR.
Definiując czym są „dokonania związane z prezentacją i popularyzacją wiedzy o współczesnej muzyce” pozwolimy sobie przytoczyć kilka przykładów.
Dzięki tylko jednemu wieloletniemu projektowi – czyli organizowanej przez nas (od 2007 do 2013) oraz z naszym istotnym udziałem (2014-2018) galom wręczenia najważniejszych polskich nagród muzycznych Fryderyk – transmitowanym nieprzerwanie przez 12 lat w TVP1, TVP2 i TVP Kultura – udało nam się z sukcesem zaprezentować i spopularyzować wiedzę o polskiej muzyce współczesnej w kategoriach muzyki rozrywkowej, jazzowej i poważnej. Prowadzony przez nas kanał „GalaFryderyk” na YouTube odwiedziło ponad 6,3 mln widzów (3,29K subskrypcji).
Drugim, cenionym przez publiczność była seria płyt i koncertów „Sygnowano Fabryka Trzciny” od 2006 do 2011 roku, obejmujący wydanie i promocję 5 albumów muzycznych oraz organizację i dziewięciu koncertów w Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny (dla 10 000 osób) z udziałem artystów polskich i zagranicznych reprezentujących rozmaite gatunki muzyczne, takie jak jazz, chill- out, electro jazz, muzyka klubowa, w tym wiele gwiazd i nietypowe – oryginalne składy zebrane specjalnie na te wydarzenia.
Serii kompilacji muzycznych wydawanych i promowanych przez naszą firmę, a cenionych przez słuchaczy i krytyków muzycznych, było więcej. Jedną z nich były „Pozytywne Wibracje”. Albumy w postaci fizycznych płyt CD były wydawane aż do części 11 w 2011 roku. Projekt ten doczekał się także festiwalu w Białymstoku.
Organizowaliśmy wiele koncertów zagranicznych gwiazd w Polsce, w tym: Macy Gray (2005), Grace Jones (2006), Woody Allen & His New Orleans Jazz Band (2008) – w Sali Kongresowej PKiN czy Scorpions i Kylie (2009) – w Stoczni Gdańskiej.
STX Music Solutions od września 2023 roku organizuje comiesięczne imprezy z udziałem najlepszych polskich didżejów w klubie „Pod Gigantami” w Warszawie.
W ramach aktywności popularyzujących wiedzę o współczesnej muzyce:
- zostaliśmy partnerem monografii autorstwa Stanisława Trzcińskiego wydanej przez Wydawnictwo Naukowe PWN „Zarażeni dźwiękiem. Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji” (2023 – 2024), będącej pierwszym w Europie Centralnej podręcznikiem akademickim o rynku muzycznym;
- wspieraliśmy i koordynowaliśmy udział prezesa Trzcińskiego w licznych panelach dyskusyjnych, konferencjach i wystąpieniach publicznych, gdzie odbiorcami byli zarówno studenci, młodzież, świat akademicki, branża muzyczna, twórcy i artyści, ale także świat mediów, gospodarki i polityki, w charakterze moderatora i osoby prowadzącej te wydarzenia m.in. podczas:
Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (2024),
Konferencji Scena Jutra (2023-2024),
Forum Kreatywności Stowarzyszenia Kreatywna Polska (2022-2024),
Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie (2023),
Open Eyes Economy Summit (2021 i 2023),
Great September Showcase Festival & Conference (2023),
Soundedit Festival (2015 i 2023),
MP Impact (2023),
Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie (2023),
Noc Księgarń (2023),
Forum Ekonomicznego w Krynicy (2018 i 2019),
Sesji Parlamentu Europejskiego w Strasburgu (wrzesień 2018 i marzec 2019),
Polskiej Konferencji Ekonomii Kultury organizowanej przez Uniwersytet Warszawski (2022),
Konferencji Spotify Your Brand,
Fakty i Mity na Uniwersytecie SWPS w Warszawie (2017),
konferencji Sound of Inspiration (z wystąpieniem Muzyka Mózgu) podczas TEDx Łazarski University na Uczelni Łazarskiego (2017),
Europejskich Targów Muzycznych Co Jest Grane w Warszawie (2011-2017), I i III Konwencji Muzyki Polskiej w Warszawie (2015, 2017),
Mediarun Festival - Kongresie Dyrektorów Marketingu - Marketing Summit (2014), konferencji Muzyka a Biznes (2009, 2010, 2013-2014),
konferencji My Enterprise The Band na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (2011);
- inicjowaliśmy publikację komentarzy i wystąpień medialnych Stanisława Trzcińskiego. Można je znaleźć pod zakładką „Publikacje medialne” na naszej stronie https://www.stxmusic.pl/pl/media-o-nas
Prezes zarządu Stanisław Trzciński od wielu lat wspiera pro publico bono twórców i artystów – aktywnie lobbuje za zmianami w prawodawstwie, mającymi polepszyć warunki ich pracy; w działalności publicystycznej opisuje sytuację prawną oraz materialną twórców w dobie rewolucji technologicznej w świecie cyfrowym, a także aspekty dot. funkcjonowania kultury, szczególnie rynku muzycznego; to za tę działalność otrzymał w 2022 roku Nagrodę Specjalną ZAiKS-u za „wieloletni wkład w rozwój polskiej kultury” – więcej na https://www.stxmusic.pl/pl/news.
Przekazywana przez prezesa zarządu Stanisława Trzcińskiego wiedza naukowa o słuchaniu muzyki i o kontakcie z muzyką, wiedza o funkcjonowaniu współczesnego rynku muzycznego, poparta jest szeregiem badań, które przeprowadził sam (jako doktorant Uniwersytetu SWPS), lub w których brał i nadal bierze udział (jako członek zespołu badawczego Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną pod kier. prof. dr hab. Doroty Ilczuk).
Dr Stanisław Trzciński od 2017 roku jest wykładowcą Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS (kierunek: Kulturoznawstwo; specjalność: Menedżer-Agent-Producent - studia II stopnia, a także kierunek: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna; specjalność: Sektor mediów i kultury - studia II stopnia) – prowadził lub prowadzi do dzisiaj zajęcia z funkcjonowania rynku muzycznego, a także ekonomiki mediów i kultury.
Przez wiele lat dr Trzciński był także wykładowcą w Collegium Civitas w Warszawie (Muzyka w mediach i Komercjalizacja projektów w kulturze - studia podyplomowe), prowadząc zajęcia z funkcjonowania rynku muzycznego, a także marketingu muzycznego i audiomarketingu.
- Proszę wyliczyć na co konkretnie mają być przeznaczone środki z Ministerstwa w obu realizowanych przez Państwa projektach?
Nasza spółka planuje realizacje jednego, a nie dwóch zadań z Programu MUZYKA 2025. Drugi wniosek nie otrzymał pozytywnej decyzji o dofinansowaniu.
Zgodnie z regulaminem i procedurą związaną z ww. programem, obecnie trwa proces aktualizacji wniosku. Kolejnym etapem jest podpisanie umowy. Po jej podpisaniu na 100% będziemy wiedzieli na co konkretnie zostaną przeznaczone środki z Ministerstwa.
Natomiast planujemy, aby środki z Ministerstwa były przeznaczone w szczególności na wyprodukowanie serii podcastów z udziałem artystów, naukowców i dziennikarzy (nazwiska proponowanych osób znalazły się we wniosku), w tym na koszty techniczne wynajęcia studia, sprzętu, obsługi i producentów, oraz na honoraria w sumie 12 rozmówców i prowadzącego podcast, na kwerendę naukową dodatkowej części wykładowej (mini wykłady w ramach każdego z podcastów), na przygotowanie podsumowania serii podcastów w postaci publikacji .pdf, a także na płatną reklamę i intensywną komunikację i promocję tych podcastów i publikacji w okresie ok. 7 miesięcy.
- Jakie dotacje otrzymywała Państwa firma w ostatnich 10 latach od instytucji publicznych? Jakie działania na rzecz instytucji publicznych wykonywała? Jakie z tego tytułu otrzymała wynagrodzenie?
W okresie od 28 marca 2015 roku do 28 marca 2025 roku nasza firma STX Music Solutions Sp. z o.o. otrzymała dwa razy wsparcie finansowe od instytucji publicznych.
1. W dniu 1 grudnia 2020 roku zawarliśmy z Instytutem Muzyki i Tańca (dzisiaj NIMiT) umowę nr 562/FWK/IMIT/2020 dotyczącą wsparcia finansowego jednostek prowadzących działalność kulturalną w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Tytułem tej umowy otrzymaliśmy wsparcie w wysokości 191 981 zł brutto. Środki te zostały wykorzystane „na działalność kulturalną w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca, w tym polegającą na świadczeniu usług wspomagających tę działalność poprzez organizację zaplecza technicznego, na finansowanie lub refinansowanie wydatków ponoszonych w okresie od dnia 12 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.” Zgodnie z regulaminem programu, który wspierał m. in. podmioty gospodarcze z naszej branży, dzięki tym środkom można było pokryć comiesięczne koszty utrzymania firmy w danym okresie, przy wykazaniu analogicznych kosztów rok wcześniej. Ponadto w maju i czerwcu 2021 roku decyzją dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca został przeprowadzony w naszej spółce audyt związany z realizacją niniejszej umowy. Czynności kontrolne potwierdziły prawidłowe wydatkowanie ww. wsparcia udzielonego naszej firmie.
2. W okresie od 15 września 2024 do 31 grudnia 2024 roku zrealizowaliśmy zgodnie z umową nr 1494/KPO.GRANTY/NIMiT/2024 zadanie „Cykl międzypokoleniowych rozmów prowadzonych przez dr Stanisława Trzcińskiego "Jakimi jesteśmy słuchaczami muzyki w XXI wieku?" Rozmowy z reprezentantami pokolenia Z, studentów, średniego pokolenia 30-50 latków i z najstarszymi fanami muzyki.”
Tytułem tej umowy otrzymaliśmy wsparcie ze środków KPO w wysokości 100 000 zł brutto. Warto jednak dodać, że aby otrzymać ww. kwotę, nasza firma wyasygnowała środki własne w wysokości 53 750 zł (jako wkład własny), co uczyniliśmy. Ponadto zgodnie z regulaminem grant ten musiał wg założenia być konferencją lub panelem dyskusyjnym („Rodzaje przedsięwzięcia”) i musiał być zrealizowany albo wyłącznie w formie wirtualnej albo jednocześnie w formie stacjonarnej i wirtualnej – oczywiście w segmencie „Muzyka”.
Zakładane cele i wskaźniki zostały w pełni osiągnięte. W ramach tego zostały nagrane i opublikowane 4 panele dyskusyjne przeprowadzone wirtualnie - zasiliły one bazę̨ materiałów elektronicznych o charakterze edukacyjnym, popularyzatorskim i promocyjnym, wszystkie one są udostępnione w formie cyfrowej i promowane w sieci.
Rozmówcami dr Stanisława Trzcińskiego było łącznie 16 osób. Zostały opublikowane zgodnie z harmonogramem zarówno na YouTube, jak i na Facebooku. Nagrania na obu platformach były komunikowane oraz zostały wypromowane na platformach społecznościowych + na stronie www. STX Music Solutions.
Pańskie pozostałe pytania wskazywały na chęć uzyskania dodatkowych odpowiedzi dotyczących dotacji dla - powiązanej osobowo z prezesem zarządu naszej spółki - działalności gospodarczej osoby fizycznej „BA Booking Agency Stanisław Trzciński”.
Chociaż nie możemy służyć Panu pomocą w zakresie odpowiedzi na pytania o inny podmiot, to – jako STX Music Solutions, będąc merytorycznym partnerem wspierającym oficjalnie działalność portalu PrzestrzenMuzyki.pl oraz aplikacji MyPlaylist, pragniemy Pana poinformować, iż projekt ten powstał i funkcjonował z powodzeniem przez kilka lat dzięki dotacjom otrzymywanym przez „BA Booking Agency Stanisław Trzciński” z Programów Ministra MKiDN, przy czym pierwsza dotacja 78 000 zł została przyznana podczas pierwszego lockdownu Covid-19 w 2020 roku w Programie Kultura w sieci, a pozostałe szczegóły dotyczące wsparcia z Programów Ministra 2021-2022 znajdzie Pan na stronie > https://www.przestrzenmuzyki.pl/dofinansowanie Łącznie 361 000 zł w jednym programie w 2020 roku + w trzech programach w 2021 roku + w jednym programie w 2022 roku (przez 3 lata pięć programów).
Warto także wspomnieć, że wg naszej wiedzy środki, które zostały lub zostaną pozyskane na ten projekt nigdy nie trafiały i nie trafią bezpośrednio do wielkich platform cyfrowych, jak to Państwo sugerowaliście na platformie X – a od samego początku napędzały ruch na polskim repertuarze polskich autorów i polskich artystów – wykonawców. Wystarczy dokładniej wczytać się w opis na tej podstronie serwisu https://www.przestrzenmuzyki.pl/o-projekcie O ile wiemy, podwykonawcami prac programistycznych i działań promocyjnych w sieci – były wyłącznie polskie firmy, natomiast polskie playlisty przygotowane i publikowane były wyłącznie przez polskich artystów, dziennikarzy i wydawców muzycznych.
Ruch na tym portalu ponad 170 tys. unikalnych użytkowników (a nie wejść) to duży sukces, który świadczy o atrakcyjności takiej formuły dla współczesnych słuchaczy. Streamingi zastępują od lat nośniki fizyczne i czy nam się podoba, czy nie, aby wspomóc naszych rodzimych twórców, należy promować dzisiaj ruch na polskich playlistach w takich serwisach, tak jak niegdyś promowało się kupowanie płyt polskich artystów. Taka jest dzisiaj dystrybucja treści muzycznych. Portal PrzestrzenMuzyki.pl jest dostępny za darmo dla użytkowników, nie ma tu także reklam. O ile strona www może funkcjonować nadal za darmo, o tyle aktualizacja newsów czy utrzymanie aplikacji mobilnych w sklepach iOS i Google Play – kosztuje. Nie mówiąc o rozwoju funkcjonalności. Od 2022 roku nie udało się pozyskać żadnego dofinansowania tego projektu, a dużo pracy i środków już zostało zaangażowanych. Warto wspierać takie nowatorskie projekty, które wspierają i promują polską twórczość.
Chciałem też zapytać jaką rolę pełni Pan dr Stanisław Trzciński w związku z tym ogłoszeniem umieszczonym na Państwa stronie?
"• decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w styczniu 2025 roku powołany przez Dyrektora Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych w skład Zespołu Sterującego Programu Rozwoju Sektorów Kreatywnych (RSK)"
W związku z informacją umieszczoną w biogramie prezesa zarządu naszej spółki na naszej stronie, co nie jest tożsame z „ogłoszeniem umieszonym na naszej stronie”, pełnił on przez kilka tygodni 2025 roku (od 27.01.25 do 17.03.25) funkcję członka Zespołu Sterującego (czyli eksperta oceniającego wnioski) w ramach Programu Rozwoju Sektorów Kreatywnych (RSK) ogłaszanym przez Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. O ile wiemy proces oceniania wniosków w programie RSK został zakończony ok. połowy marca.
Jakie z tego tytułu osiąga wynagrodzenie?
Jakie są warunki współpracy w Zespole Sterującym?
Na te pytania może odpowiedzieć wyłącznie Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. Według naszych informacji ekspertom płaci się zwykle ok. 40 zł brutto za ocenę jednego wniosku, a większość ekspertów sprawdza od kilkudziesięciu do ok. stu wniosków. Wiadomo także, że jeżeli eksperci sami są związani z ocenianymi wnioskami, zgodnie z regulaminem są zobowiązani wyłączyć się z takiej oceny, a takie wnioski nadal są rozpatrywane przez innych ekspertów. Należy też podkreślić, że program RSK nie ma nic wspólnego z Programami Ministra MKiDN 2025, w tym z programem MUZYKA 2025.
W związku z realizowanym materiałem dziennikarskim proszę o udzielenie informacji do poniedziałku do godziny 11.30.
Pozdrawiam
Michał Janczura
Szanowny Panie,
Uważamy, że zakres działań i edukacji jaki zaproponowaliśmy jest ważny dla rozwoju polskiego rynku muzycznego, a polscy twórcy i artyści skorzystają na upowszechnieniu tej wiedzy. Od wielu lat działamy na tym właśnie polu. Każdy podmiot ma prawo zgłaszać projekty jakie chce i jakie uważa za istotne. Krytykowanie nas za takie starania jest głęboko krzywdzące i niezrozumiałe.
Bardzo zależało nam – jak i setkom innych zgłaszających swoje projekty – na realizacji swoich pomysłów, nad którymi pracowaliśmy przez wiele tygodni, a nawet miesięcy. Nie mamy wpływu na oceny ekspertów, a także na wybór zadań do realizacji przez MKiDN. Tym bardziej nie mamy wpływu na ich ocenę przez komentatorów w sieci czy dziennikarzy, którzy nie znają ich szczegółów. Podcasty, które planujemy zrealizować w najbliższych miesiącach nie mają nic wspólnego z opublikowanymi przez nas w 2024 roku panelami dyskusyjnymi w ramach programu KPO.
Pozdrawiamy
Zespół STX Music Solutions
Udostępnij: